Girlfriend Youtube-on
A poppunklány Girlfriend című klipje a YouTube legtöbbek által megnézett videója (bár lehet, hogy mesterségesen). Kiadójának vezetője szerint ezért egy kétmillió dolláros csekket várnak a reklámbevételekből. A vizionárius, forradalmár zeneipari ember szerint sokkal olcsóbban kéne adni a neten a zenét, és nagy dolgok történnének.
A bejelentést Terry McBride, a Nettwerk Management cég vezetője tette egy MusicTank elnevezésű összejövetelen. A kétmillió dolláros (több mint 290 millió HUF) csekk, amit várnak, a Girlfriend klipjének igen nagyszámú megtekintéséből származik, pontosabban az ezzel együttjáró reklámnézegetés utáni bevételből - miután a YouTube levette természetesen a maga részét. Ráadásul McBride azt is bejelentette, hogy a java csak most jön, mert elkezdik Ázsia meghódítását. A Nettwerk "szellemi tulajdon" utáni bevételeinek negyven százaléka már most is onnan származik, és amikor majd elindítják az Avrilnak szentelt mandarin nyelvű oldalt (persze: reklámokkal), akkor eszeveszett mennyiségű pénzt keresnek majd - jósolta McBride.
Aki egyébként határozott elképzelésekkel bír az iparág jövőjét illetően is. Az "ezredforduló zenefogyasztóiról" írott tanulmányában - amiből a paidContent idéz részleteket - azt állítja: a mai generációnak nem az a fontos, hogy birtokolja a zenét, hanem hogy "mindig hozzáférjen, akkor és ott és úgy, ahogy akarja". Szerinte a jelenlegi 99 helyett 25 centért (145,1 helyett 36,6 HUF) kéne adni egy-egy számot, az albumokat pedig mindössze két dollárért (293,1 HUF) kéne árusítani. Így aztán a mai fiatalok jóval többet vásárolnának, és az online digitális ipar elérné a fordulópontot, vagyis megtapasztalná azt, milyen az, amikor "kis különbségekből nagy változás lesz". (A menedzser által használt tipping point kifejezés Malcolm Gladwell az ilyen jelenségek leírására használt, népszerű elméletére utal.) A digitális piacon a profitráta háromszor akkora, mint a fizikai hanghordozóknál, úgyhogy még negyedáron is bőven termelne bevételt - főleg, ha a jelenleginél jóval többen vásárolnának zenét a neten.
A menedzser az RIAA kísérletét, hogy letöltőket perel be, az általa valaha látott legnagyobb "pr-katasztrófának" nevezte, ami elidegenítette a zeneipart és a fogyasztókat. Cége, a Nettwerk hatékonyan dolgozik a szakadék áthidalásán, többek között beperelt tinikalózoknak ad kölcsönt jogi költségeik fedezésére. Nem véletlen, hogy várakozásaik szerint idei bevételeik hetven százalékát az internetrről szerzik majd - míg egy becslés a teljes zeneipar esetén ugyanezt a számot 25,5 százalékra tette.
Van azért egy kis csavar a YouTube-os történetben, aminek a Wired zeneblogja járt utána alaposan. Ugyanis a szóban forgó videót, ami a YouTube minden idők legnézettebb videói listáját vezeti, Avril-rajongók összehangolt internetes akciója juttatta ide. Ennek része volt egy olyan oldal létrehozása, amely tizenötmásodpercenként újratölti a Girlfriend klipjét, amíg nyitva van a böngészőben - így mesterségesen hajtotta a számlálót.
Ez persze a YouTube-nak nem jó, mert nekik ahhoz, hogy a reklámozókat oldalukra vonzzák (és pénzt kapjanak tőlük), biztosítaniuk kell, hogy e számlálók a valós állást mutassák. Ezért több közleményben is ragaszkodtak hozzá, hogy hatékony eszközöket működtetnek a számlálók meghamisítása ellen. (Mint ahogy a MySpace is a robotzenehallgatók ellen.) McBride pedig úgy pontosított később, hogy a kétmilliós összeg nemcsak a hivatalos videóból jött össze. Összesen szerinte több mint 200 milliószor hallgatták meg az összes olyan videót, amiben Avril száma szerepel (és ezért jár nekik a jogdíj). Ezek jó része olyan tartalom, amit kreatív rajongók készítettek a Girlfriend felhasználásával. És természetesen egyetlen hivatalos Avril-közeli oldal sem bátorította a YouTube számlálóinak mesterséges turbózását. |